Zastosowanie wzoru Herona pozwala obliczyć pole powierzchni trójkąta bez potrzeby wyliczania wysokości, wystarczy jedynie znać długości jego boków.
Projekt wraz z kodem źródłowym udostępniłam na stronie Math Cat - Pole powierzchni trójkąta.
Przydatne wiadomości:
Zanim program przejdzie do obliczania pola powierzchni trójkąta musi sprawdzić czy z odcinków o danych długościach w ogóle można będzie zbudować trójkąt. (Trójkąty mające postać odcinka, tzw. zdegenerowane nie zostały uwzględnione.)
Aby możliwe było zbudowanie trójkąta z odcinków o długościach a, b, c muszą być spełnione wszystkie trzy nierówności:
To będzie czynność poprzedzająca dalsze obliczenia.
Jeśli z danych odcinków będzie możliwe zbudowanie trójkąta to program wyliczy pole powierzchni, w przeciwnym razie wyświetli odpowiedni komunikat i będzie czekał na reakcję użytkownika.
Do wyliczenia pola powierzchni trójkąta doskonale nadaje się wzór Herona. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne ponieważ wystarczy jedynie znajomość długości boków.
gdzie p to połowa obwodu naszego trójkąta
Przy okazji policzymy obwód.
Wzór Herona pozwala również uprościć sprawdzanie warunku istnienia trójkąta.
Jeżeli wyrażenie pod pierwiastkiem jest większe od zera to znaczy że z odcinków o długościach a, b, c otrzymamy trójkąt. Dzięki temu można jeszcze bardziej uprościć program i zamiast trzech nierówności na początku sprawdzać tylko jedną. To rozwiązanie nie zostało zastosowane w programie, więc nadal pozostaje pole do ulepszeń.
Dodatkowo program rozpoznaje rodzaj trójkąta ze względu na długość boków (równoboczny, równoramienny, różnoboczny) oraz potrafi rozpoznać trójkąty prostokątne. Sprawdzanie czy trójkąt jest prostokątny zrealizowane z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.
Jeżeli co najmniej jedno z poniższych równań jest prawdziwe to znaczy, że dany trójkąt jest prostokątny.
Stosunkowo łatwo można rozszerzyć funkcjonalność programu o możliwość rozpoznawania trójkątów ostrokątnych i rozwartokątnych.
Projekt wraz z kodem źródłowym udostępniłam na stronie Math Cat - Pole powierzchni trójkąta.
Przydatne wiadomości:
- własności trójkąta,
- nierówność trójkąta,
- wzór Herona (Khan Academy),
- wzór Herona,
- twierdzenie Pitagorasa.
Zanim program przejdzie do obliczania pola powierzchni trójkąta musi sprawdzić czy z odcinków o danych długościach w ogóle można będzie zbudować trójkąt. (Trójkąty mające postać odcinka, tzw. zdegenerowane nie zostały uwzględnione.)
a < b + c
b < c + a
c < a + b
To będzie czynność poprzedzająca dalsze obliczenia.
Jeśli z danych odcinków będzie możliwe zbudowanie trójkąta to program wyliczy pole powierzchni, w przeciwnym razie wyświetli odpowiedni komunikat i będzie czekał na reakcję użytkownika.
Do wyliczenia pola powierzchni trójkąta doskonale nadaje się wzór Herona. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne ponieważ wystarczy jedynie znajomość długości boków.
gdzie p to połowa obwodu naszego trójkąta
Przy okazji policzymy obwód.
Wzór Herona pozwala również uprościć sprawdzanie warunku istnienia trójkąta.
Jeżeli wyrażenie pod pierwiastkiem jest większe od zera to znaczy że z odcinków o długościach a, b, c otrzymamy trójkąt. Dzięki temu można jeszcze bardziej uprościć program i zamiast trzech nierówności na początku sprawdzać tylko jedną. To rozwiązanie nie zostało zastosowane w programie, więc nadal pozostaje pole do ulepszeń.
Dodatkowo program rozpoznaje rodzaj trójkąta ze względu na długość boków (równoboczny, równoramienny, różnoboczny) oraz potrafi rozpoznać trójkąty prostokątne. Sprawdzanie czy trójkąt jest prostokątny zrealizowane z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa.
Jeżeli co najmniej jedno z poniższych równań jest prawdziwe to znaczy, że dany trójkąt jest prostokątny.
Stosunkowo łatwo można rozszerzyć funkcjonalność programu o możliwość rozpoznawania trójkątów ostrokątnych i rozwartokątnych.
Scratch is developed by the Lifelong Kindergarten Group at the MIT Media Lab.