Przejdź do głównej zawartości

Algorytmy NWD w Scratch'u

Algorytmy NWD w Scratch'u

Algorytmy Euklidesa obliczające największy wspólny dzielnik zaprogramowane w Scratch'u.

Przydatne wiadomości:

Algorytm Euklidesa w wersji z odejmowaniem


Pętla, czyli instrukcja iteracyjna wykorzystywana jest kiedy konieczne jest wielokrotne wykonanie jakiejś instrukcji lub ciągu instrukcji. Każde wykonanie instrukcji zawartych wewnątrz pętli nazywa się iteracją.

W Scratch'u 3 dostępne są trzy rodzaje instrukcji iteracyjnych.


W zaprezentowanym powyżej algorytmie Euklidesa występuje ciąg instrukcji powtarzany jest aż do spełnienia warunku.

Instrukcje wykonywane wewnątrz pętli.


Kompletny program obliczający największy wspólny dzielnik zaimplementowany na podstawie schematu blokowego algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem.

Należy pamiętać, że algorytmy Euklidesa w najprostszej wersji prawidłowo obliczają NWD tylko dla liczb naturalnych (całkowitych dodatnich) większych od zera. Aby zapewnić poprawne działanie programu zdefiniowany został dodatkowy blok programu [Wprowadź liczby a i b] odpowiedzialny za sprawdzanie wprowadzanych danych wejściowych i zaokrąglanie liczb zawierających część ułamkową do liczby całkowitej.

Kompletny program w Scratch'u znajdziesz na stronie: NWD Euklides z odejmowaniem.

Algorytm Euklidesa w wersji z dzieleniem (obliczaniem reszty z dzielenia)

Podobnie jak w poprzednim przykładzie konieczne jest zastosowanie takiej samej instrukcji iteracyjnej, jednak zawierającej inny warunek zakończenia pętli.

Kompletny program w Scratch'u znajdziesz na stronie: NWD Euklides z dzieleniem.

Scratch is developed by the Lifelong Kindergarten Group at the MIT Media Lab.