Wykorzystanie perspektywy dla uzyskania złudzenia trzeciego wymiaru.
Projekt wraz z kodem źródłowym udostępniłam na stronie Kot i perspektywa (Cat and perspective).
Przydatne wiadomości:
W skrócie to co najważniejsze:
Poniżej kompletny skrypt (kliknij obrazek aby go powiększyć):
Podobny skrypt, ale nieco bardziej rozbudowany jest zastosowany w projekcie Kot i perspektywa (Cat and perspective), którego efekty można obejrzeć na zamieszczonym we wstępie filmiku.
Na zakończenie warto wspomnieć, że prostota skryptu jest okupiona pewną wadą. W związku z tym iż w każdym kroku współrzędne duszka zmieniają się kolejno (najpierw x, potem y), a nie jednocześnie w tym samym czasie, nie porusza się on po linii prostej.
Kiedy zmienia się współrzędna x duszek zbacza z zaplanowanej trasy, kiedy zmienia się współrzędna y wraca na nią. Ponieważ ta zmiana następuje bardzo szybko jest to praktycznie niezauważalne.
W kolejnej części zaprezentuję bardziej rozbudowany skrypt, w którym ten mankament został wyeliminowany.
Projekt wraz z kodem źródłowym udostępniłam na stronie Kot i perspektywa (Cat and perspective).
Przydatne wiadomości:
W skrócie to co najważniejsze:
- obiekty znajdujące się dalej od obserwatora są pozornie mniejsze,
- wszystkie linie biegnące od oka obserwatora do obiektu są pozornie zbieżne ku horyzontowi (nie muszą się łączyć na linii horyzontu jak to jest pokazane na rysunku, ważne aby były zbieżne, a wszystko zależy od tego jaką głębię chcemy uzyskać).
Czerwonym krzyżykiem jest oznaczony środek przykładowego duszka.
Sztuczka polega na tym, aby przemieszczając duszka jednocześnie zmieniać jego rozmiar. Jeśli obiekt się oddala od obserwatora zmniejsza swój rozmiar, jeśli się zbliża to zwiększa rozmiar. Położenie i rozmiar duszka zmienia się w zadanej liczbie kroków. Liczbę kroków należy dobrać tak aby ruch był płynny i dostatecznie szybki. Większa liczba kroków zapewnia bardziej płynny ruch duszka, ale jednocześnie go spowalnia.
Poniżej kompletny skrypt (kliknij obrazek aby go powiększyć):
Podobny skrypt, ale nieco bardziej rozbudowany jest zastosowany w projekcie Kot i perspektywa (Cat and perspective), którego efekty można obejrzeć na zamieszczonym we wstępie filmiku.
Na zakończenie warto wspomnieć, że prostota skryptu jest okupiona pewną wadą. W związku z tym iż w każdym kroku współrzędne duszka zmieniają się kolejno (najpierw x, potem y), a nie jednocześnie w tym samym czasie, nie porusza się on po linii prostej.
Kiedy zmienia się współrzędna x duszek zbacza z zaplanowanej trasy, kiedy zmienia się współrzędna y wraca na nią. Ponieważ ta zmiana następuje bardzo szybko jest to praktycznie niezauważalne.
W kolejnej części zaprezentuję bardziej rozbudowany skrypt, w którym ten mankament został wyeliminowany.
Trzeci wymiar w Scratchu - Perspektywa Cz. 2
Scratch is developed by the Lifelong Kindergarten Group at the MIT Media Lab.