Przejdź do głównej zawartości

Trzeci wymiar w Scratch'u - Perspektywa Cz. 2

UFO
Ty razem ulepszony i jednocześnie łatwiejszy w użyciu program w którym duszek porusza się dokładnie po odcinkach prostej.

Projekt wraz z kodem źródłowym udostępniłam na stronie UFO i perspektywa (UFO and perspective).

Przydatne wiadomości: Trzeci wymiar w Scratchu - Perspektywa Cz. 1.

Mimo że program został przebudowany, działa dokładnie na tej samej zasadzie jak ten przedstawiony w części 1.

Wprowadzone zmiany
Poprzednio współrzędne duszka zmieniały się kolejno (najpierw x, potem y), co było przyczyną przemieszczania się go po trasie w kształcie „schodków”.
Obecnie współrzędne x i y duszka zmieniają się jednocześnie, dzięki czemu duszek nie zbacza z wyznaczonego toru co można zaobserwować na zamieszczonym filmiku. Wymagało to zastosowania dodatkowych dwóch zmiennych, które wykorzystywane są do wyliczania nowych współrzędnych.
Aby ułatwić korzystanie ze skryptów zdefiniowane zostały dwa nowe bloki w których zawarte są wszystkie instrukcje realizujące przemieszczanie. 


Takie rozwiązanie pozwala w łatwy sposób zaprogramować nawet skomplikowaną trasę obiektu.
Jak zastosować
Do przemieszczenia duszka z punktu 1 do punktu 2 w zadanej liczbie kroków i z jednoczesną zmianą rozmiaru wystarczy użyć tylko 2 bloki.
Do zaprogramowania całej trasy jak na rysunku potrzebnych będzie 5 bloków.
Cały projekt wraz z kodem źródłowym dostępny jest tutaj: UFO i perspektywa (UFO and perspective). Polskie nazwy bloków i zmiennych zawierają skrypty duszka „UFO PL”.

Warto wiedzieć
Do prawidłowego działania skryptów dla duszka niezbędne jest 6 zmiennych.

Te zmienne najlepiej utworzyć jako lokalne, czyli dostępne tylko dla danego duszka.
Dla zwiększenia przejrzystości programu przyjęto zasadę, aby wszystkie nazwy zmiennych lokalnych (dotyczących tylko jednego duszka) rozpoczynały się znakiem podkreślenia.



Scratch is developed by the Lifelong Kindergarten Group at the MIT Media Lab.